EM Finland

bild från SM i Falköping
 
Den tredje EM-deltävlingen, som gick i Jämsä i Finland 8-9 augusti, visade sig bli det tuffaste jag någonsin kört! Proven var fina och hade det mesta: sand, sjukt snabbåkt, nydraget, stenigt, rotrigt och bökigt. Men transporterna..... De tog aldrig slut och det fanns knappt ställen att vila på. Det var som ett mini-Battle of Vikings, branta och sjukt långa backar fulla med stora stenar, små stenar, träd, rullsten, rötter, sand, lera, vatten. Och överallt stod det förare, för man kom inte upp utan hjälp! Och emellan alla dessa backar var det stenhällar, surhål, nydraget där det kom fram en massa rötter och sten, megastora sandstalp, lägg därefter till att tiderna var sjukt tight satta, så förstår man ganska snabbt hur jävligt det var!
 
Under lördagen gick proven helt okej men transporterna var omöjliga och jag drog på mig så mycket prick att respittiden gick ut. Detta var jag dock inte ensam om- över halva startfältet fick bryta under lördagen och endast en tjej kom i mål! Om man tittade på tiderna efter de fyra (av sex) prov som jag körde innan jag bröt, hade jag varit tvåa om man tog bort all min tidsprick. Så det är jag riktigt nöjd med!
 
Inför söndagen hade några få delar av transporterna tagits bort eller dragits om, inte i närheten av så mycket som hade behövts ta borts, men det blev lite bättre iallafall. Vi tjejer skulle även bara köra ett varv- något jag kände passade mig bra. Och det började även precis som jag ville. Jag vann det första provet! Även första delen av transporten gick riktigt bra. Tyvärr tog det stopp efter ett litet tag, jag valde fel spår och hamnade i ett djupt spår med rötter i. Stod ett bra tag och slet innan jag kom därifrån. Sedan gick det bara utför... Tabbade mig totalt på SP2 och tappade över tre minuter, tog tvärslut i kropp och huvud och fick kämpa rejält med mig själv bara för att ta mig i mål. Men det gjorde jag till slut, med 16 minuter prick och på en sjundeplats.
 
Besviken på det mesta men ändå nöjd över att jag tog mig runt när det var så pass svårt. I totalen ligger jag nu sexa med en poäng upp till femteplatsen, så målet inför sista deltävlingen i Tyskland är rätt klart- jag vill bli topp 5 i EM!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0